Na ongeveer 2 maanden in een pot te hebben gestaan, heb ik de plant in de volle aarde gezet, en toen begon hij pas echt ENORM hard te groeien.
De Ensete Ventricosum Maurelli is geen plant die vorst kan overleven, dus ik was aan het denken om een verwarmingssyteem in te bouwen rond de kluit en stam zodat de plant de winter buiten kon overleven.
Na nog eens goed nadenken heb ik toch maar besloten om de plant uit te graven en naar binnen te doen. Eerst wilde ik de stam behouden om van daaruit de plant verder te laten groeien na de winter, maar ik heb besloten om wat te gaan experimenteren.
Aangezien de Ensete Ventricosum Maurelli van nature (voor zover ik weet) geen stekken geeft, heb ik besloten om deze winter de plant te laten proberen scheuten te geven door de stam tot op de aarde af te snijden en dan in te kerven. Dit zou er voor moeten zorgen dat er scheuten gaan groeien die ik later weer kan stekken.

Goed aan het groeien (al paar bladeren afgesneden)

Paar bladeren eraf.

Alleen de stam nog over.

Ook de stam weg tot aan de grond.

Veel wortels aanwezig gelukkig.
De kluit is zonder noemenswaardige beschadiging uit de grond gekomen, en die heb ik in een 35 liter pot gezet in een grond mengsel van cocopeat en kuipplantenaarde met een beetje EcoStyle Gazon-AZ mest erbij.
Gedurende de winter geef ik de planten die binnen staan eens in de 2 maanden wat EcoStyle vloeibare kuipplantenmest en eens in de maand wat water (hoeveelheid is afhankelijk van de grootte van de plant, maar varieert van 1 beker tot 4 bekers water), dit is de afgelopen winter goed gebleken toen ik een Musa Basjoo op zolder had staan. De temperatuur op zolder is ongeveer 18 graden.
Alleen weet ik niet of de Maurelli wel water mag hebben aangezien die zo droog mogelijk moet overwinteren volgens vele berichten die ik op internet lees?
Mijn bedoeling is dus om de plant (zoals de onderstaande foto's van Bananas.org aangeven) te laten "jongen", en er dan stekken vanaf te snijden.

Ben 1,5 jaar geleden begonnen met bananenplanten te laten groeien, maar heb er enorm veel plezier in mbt verzorgen en dan te zien hoe goed en mooi te groeien.