Ensete Ventricosum Maurelli stekken laten groeien.

Stel hier uw vragen omtrent alles wat te maken heeft met de "Ensete Ventricosum Maurelli"

Ensete Ventricosum Maurelli stekken laten groeien.

Berichtdoor John op za 25 okt 2008, 20:20

Afgelopen zomer hebben wij een kleine Ensete Ventricosum Maurelli aangeschaft bij een tuincentrum. Over de plant wisten wij niets dus ben gaan zoeken op internet en kwam er al snel achter dat deze plant een zeer snelle groeier is, wat dus ook gebleken is :D
Na ongeveer 2 maanden in een pot te hebben gestaan, heb ik de plant in de volle aarde gezet, en toen begon hij pas echt ENORM hard te groeien.

De Ensete Ventricosum Maurelli is geen plant die vorst kan overleven, dus ik was aan het denken om een verwarmingssyteem in te bouwen rond de kluit en stam zodat de plant de winter buiten kon overleven.
Na nog eens goed nadenken heb ik toch maar besloten om de plant uit te graven en naar binnen te doen. Eerst wilde ik de stam behouden om van daaruit de plant verder te laten groeien na de winter, maar ik heb besloten om wat te gaan experimenteren.
Aangezien de Ensete Ventricosum Maurelli van nature (voor zover ik weet) geen stekken geeft, heb ik besloten om deze winter de plant te laten proberen scheuten te geven door de stam tot op de aarde af te snijden en dan in te kerven. Dit zou er voor moeten zorgen dat er scheuten gaan groeien die ik later weer kan stekken.

Afbeelding
Goed aan het groeien (al paar bladeren afgesneden)

Afbeelding
Paar bladeren eraf.

Afbeelding
Alleen de stam nog over.

Afbeelding
Ook de stam weg tot aan de grond.

Afbeelding
Veel wortels aanwezig gelukkig.

De kluit is zonder noemenswaardige beschadiging uit de grond gekomen, en die heb ik in een 35 liter pot gezet in een grond mengsel van cocopeat en kuipplantenaarde met een beetje EcoStyle Gazon-AZ mest erbij.
Gedurende de winter geef ik de planten die binnen staan eens in de 2 maanden wat EcoStyle vloeibare kuipplantenmest en eens in de maand wat water (hoeveelheid is afhankelijk van de grootte van de plant, maar varieert van 1 beker tot 4 bekers water), dit is de afgelopen winter goed gebleken toen ik een Musa Basjoo op zolder had staan. De temperatuur op zolder is ongeveer 18 graden.
Alleen weet ik niet of de Maurelli wel water mag hebben aangezien die zo droog mogelijk moet overwinteren volgens vele berichten die ik op internet lees?

Mijn bedoeling is dus om de plant (zoals de onderstaande foto's van Bananas.org aangeven) te laten "jongen", en er dan stekken vanaf te snijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben 1,5 jaar geleden begonnen met bananenplanten te laten groeien, maar heb er enorm veel plezier in mbt verzorgen en dan te zien hoe goed en mooi te groeien.
John

Re: Ensete Ventricosum Maurelli stekken laten groeien.

Berichtdoor koen op zo 26 okt 2008, 21:25

Dag John,

bjzonder leuk verslag met prachtige foto's !!!

Ik doe sinds jaren hetzelfde en heb uit één plant na een vijftal jaren reeds honderden E. Maurellis opgekweekt.

het is volgens mij inderdaad de enige manier om deze planeten vegetatief te vermeerderen.

Wat de groeikracht betreft, heb ik dit jaar met een driejarige plant (overwinterernd in de serre)een hoogte van ca. 3 meter kunnen bereiken, ondanks deze kwakkelzomer.

bij gelegenheid plaats ik hiervan enkele foto's op dit forum.

groetjes,

Koen
koen

Berichtdoor Carlo op za 01 nov 2008, 12:20

Zo inderdaad, dat is nog eens een mooi artikel! Ik mag wel zeggen dat ik weer wat bijgeleerd heb over ook mijn favoriete planten, deze wijze was mij dus totaal onbekend. Ik zou zeggen, houdt ons op de hoogte van de stand van zaken en met uiteraard weer van die mooie duidelijke foto's. ;)
Carlo

Berichtdoor John op zo 02 nov 2008, 03:50

Carlo schreef:Zo inderdaad, dat is nog eens een mooi artikel! Ik mag wel zeggen dat ik weer wat bijgeleerd heb over ook mijn favoriete planten, deze wijze was mij dus totaal onbekend. Ik zou zeggen, houdt ons op de hoogte van de stand van zaken en met uiteraard weer van die mooie duidelijke foto's. ;)

Zal ik zeker doen.
Ik heb eergisteren aardig wat stro op de plant gelegd, want ik had de indruk dat het een beetje te vochtig was en koud was, en misschien dat het stro het een beetje warmer kan houden zodat de plant gaat kiemen (of hoe je het ook noemen wilt ;)).
Ben zelf ook enorm benieuwd hoe het gaat verlopen, de kluit is nu nog behoorlijk vochtig en dat vind ik wel jammer omdat zich er nu snel vliegjes gaan vormen. Misschien dat het stro daar ook tegen helpt want sinds het erop ligt heb ik beduidend minder last van vliegjes. Ik zal komende week eens kijken hoe het er onder het stro uitziet.
Zo gauw als ik zie dat de plant opnieuw gaat groeien maak ik er foto's van.
John

Berichtdoor YAKUZA op di 23 dec 2008, 12:35

john heb je ondertussen al foto's van je proef met de maurelli?
IK had een Maurelli gekocht bij plantencentrum en wou niet groeien in de pot.
Heb hem toen in volle grond gezet maar tevergeefs.
De blaren gingen hangen en stierven af.
Wou de wortels weggooien maar een vriend, exotenexpert heeft me toen gezegd om gewoon te laten zitten.Had niks te verliezen.
Er is toen en soort van rottingsproces begonnen en heb nu 3 deftige scheuten appart staan van 50cm en denk stuk of 6 pups.
Een happy end
YAKUZA

Berichtdoor Carlo op di 14 jul 2009, 00:37

Ben er inmiddels door beproeving achter gekomen dat zelfs na het afsnijden van een pup van zeg maar 10 a 15 cm hoog er gewoon nieuwe pups op komen. Ook heb ik het idee dat het wel erg belangrijk is dat je de plant niet te hoog en niet te laag afsnijdt want dan gebeurt er mooi niets meer en sterft in het ergste geval de stronk gewoon af.
Carlo

Keer terug naar Ensete Ventricosum Maurelli