Stek van Sikkimensis

Stel hier uw vragen omtrent alles wat te maken heeft met de "Musa Sikkimensis"

Stek van Sikkimensis

Berichtdoor John op ma 27 okt 2008, 18:00

1,5 maanden geleden heb ik een Sikkimensis stek van iemand toegestuurd gekregen.

Afbeelding

Ik heb de stek in een pot gezet en die gevuld met cocopeat en kuipaarde. Tevens heb ik de stek bemest met vloeibare kuipplantenmest.

Na 5 weken gingen van de een op de andere dag de bladeren hangen en verkleurde de bovenkant van de stek en kwamen er vliegjes bij de aarde vandaan. Ik heb de stek toen in verse droge cocopeat gezet en het aangetaste deel verwijderd. Ik heb het vermoeden dat ik de plant teveel water heb gegeven en heb nu dus ook geen water toegevoegd.
De wortels en het stuk van de stek dat in de aarde stond ziet er allemaal nog mooi en gezond uit, dus ik hoop maar dat de stek het allemaal overleefd.

Iemand ervaring met het bovenstaande en daar misschien info of ervaring over/mee? En wanneer moet ik weer water gaan geven?

P.S.
De pot heeft ruim voldoende gaten om teveel aan water te kunnen laten weglopen.
John

Re: Stek van Sikkimensis

Berichtdoor hans habanero op di 19 mei 2009, 18:05

Die vliegjes knnen Fungus Gnats zijn,.. ik heb er ook regelmatig last van bij zaailingen van mn vleesetende planten,... de laven van die beestjes eten, en beschadigen dus jonge wortels van planten. Om er van af te komen, is om de grond goed uit te laten drogen (zonder de plant te laten sterven) Wat overgens bij vleesetende planten geen mogelijkheid is :cry: Maar voor de Musa's moet dat geen probleem zijn lijkt me... (correct me if im wrong)
hans habanero

Berichtdoor Carlo op wo 20 mei 2009, 00:50

Fungus Gnats heb ik nog nooit van gehoord. De beschrijving van de vliegjes doet me meer denken aan de rouwvaren-mug, een irritant en zeer moeilijk te bestrijden beestje.
Carlo

Berichtdoor hans habanero op wo 20 mei 2009, 16:49

Ik had er tot 1/2 jaar geleden ook nog nooit van gehoord,. ik weet ook niet of de beestjes ook een nederlandse naam hebben. Bestrijden van deze kwelgeestjes, is dmv uitdroging van de grond, wat niet moeilijk is,. mits de plant daar tegen kan (zo niet, dan heb je idd een probleem). Is de plant volwassen,. dan kunnen ze weinig schade aanrichten, omdat de plant dan voldoende wortels heeft.

Ik heb ff op internet gekeken,. maar de afbeelding die ik tegen kwam van een rouwvaren mug lijken niet op Fungus Gnats.
Fungus Gnats lijken meer op fruitvliegjes (vroeger dacht ik zelfs dat het onschuldige fruitvliegjes waren)
hans habanero

Berichtdoor Carlo op wo 20 mei 2009, 20:15

Hans ik heb ook eens rondgesnuffeld en denk toch dat we het over hetzelfde beestje hebben.
Fungus Gnat is de engelse benaming.

The Dark-Winged Fungus Gnat is a small(3-5 mm),dark gnat with long,slender antennea and long legs. The gnats themselves don't do any actual harm to the plants,their larvea however do. Although they are called fungus gnats and indeed feed on funghi they also eat roots and can bore into stems,if left unchecked this could be disastrous The conditions we like to maintain for our growing are sadly also excellent conditions for the gnats to thrive and reproduce in great numbers.

De Varenrouwmug is een kleine (3-5 mm) donker mug met lange, slanke antennen en lange poten. Het zijn vooral de larven van de varenrouwmug die de grootste schade veroorzaken. Wanneer aanwezig in de kweekruimte, komt dit vliegje meestal in grote aantallen voor omdat de vereisten voor een snelle voortplanting aanwezig zijn (een temperatuur hoger dan 23-24 graden en de aanwezigheid van veel planten).

De varenrouwmug leeft 3-4 weken en legt 200-500 eieren in de potgrond of steenwol. Na 2-3 dagen (afhankelijk van de temperatuur) komen de eieren uit en beginnen de larven aan een 2 tot 3 weken durende groeiperiode tot aan de verpopping. De witdoorschijnende larven (volgroeid 5mm) richten directe schade aan door het knagen aan en het doorboren van de wortels en in mindere mate de stengels.

De larven voeden zich niet enkel met dood, organisch materiaal zoals algen en schimmels, maar ook met levend materiaal zoals wortel- en stengelweefsel. Ze boren zich in de wortel en/of stengel van stekken, zaailingen of jonge planten.

http://www.wietforum.nl/uploads/1155648707/gallery_5822_189_31233.jpg

http://www.wietforum.nl/uploads/1156791053/gallery_5822_189_37817.jpg

De varenrouwmug vertraagt de groei en leidt het eveneens tot grotere vatbaarheid van de plant voor allerlei plantenziekten. Door de vraatschade aan de wortels/stengels laat de plant de bladeren hangen en kan zelfs volledig verwelken. [bewerken] Biologische bestrijding

* Steenwol - Als je met steenwol werkt kun je de aanwezigheid van deze vliegjes echter enorm beperken door ervoor te zorgen dat je de steenwol waarin je de stekken plaatst niet helemaal nat maakt. Door het bovenlaagje van de steenwol droog te houden zul je nauwelijks last hebben van deze beestjes en hoef je ze ook zeker niet te bestrijden. Ook als je stekken gezond zijn en de omstandigheden voor een optimale groei daar zijn dan zullen de aanwezige vliegjes nauwelijks enige invloed hebben.
* Nematoden (Steinernema sp.) - Nematoden zijn met het oog niet-waarneembare aaltjes, die in de potgrond de larven van de Varenrouwmug opzoeken en binnendringen, waarbij een bacterie afgescheiden wordt die de larve van de Varenrouwmug doodt. Tevens leggen de aaltjes hun eitjes in de larve van de Varenrouwmug
Carlo

Berichtdoor hans habanero op di 26 mei 2009, 15:22

Ja,. ik denk het nu ook (of weet het eigenlijk wel zeker) dat we over het zelfde demonisch plaaggeestje hebben. Ik heb ze hier even van dichtbij bekeken,. en ze lijken toch wel meer op een mugje dan een vliegje
hans habanero

Berichtdoor Carlo op wo 27 mei 2009, 01:38

Vliegenvangers (verkrijgbaar bij b.v. kruidvat of supermarkt) verminderen het aantal mugjes sterk. Heb er hier hangen met hondereden mugjes erop dus zeer effectief. Let op dat ze niet in de zon hangen want dan plakken ze binnen enkele dagen niet meer en zul je ze moeten vernieuwen.
Een blauwe slagerslamp heb ik ook geprobeerd maar je mag al blij zijn als je daarmee 4 mugjes op een avond mee pakt.
Het doel is de levenscyclus te doorbreken maar dat valt nog niet mee.
Professionele spuiters behandelen de gewassen in de glastuinbouw meermaals met Desis totdat er niks meer op de signaalkaarten aangetroffen wordt. Zelf ben ik hiermee ook een proef aan het doen. (stinkspul bah!)
Carlo

Berichtdoor Carlo op ma 12 apr 2010, 01:52

Dit topic gaat allang niet meer over de stek van sikkimensis maar goed.

Enkele maanden terug een proef gedaan met het toedienen van nemathoden. Werkt zeer goed maar in mijn geval helaas net niet goed genoeg en zijn ze toch weer terug gekomen. Volgende herfst ga ik ze zeker weer bestellen want wat mij betreft is dit toch echt wel de beste methode.
Helaas best wel duur maar alles beter dan in de wintermaanden constant met de vervelende gedachte te moeten slepen dat je zaailingen stilletjes aan veroberd worden door die kleine etterbakjes. 5miljoen nemathoden kost ongeveer 18 euro en dan kun je ze met tussen poos van een paar weken 2 maal de helft toedienen. Wat ik trouwens nog wel als zeer jammer heb ervaren is dat de webshop die me dat spul verkocht, pakketkosten van 8euro voorrekende terwijl het een geseald zakje betrof wat gewoon in een bubbelfolie envelop verzonden was. Erg jammer!

Afbeelding
Carlo

Keer terug naar Musa Sikkimensis