Musa Basjoo buiten laten overwinteren

Stel hier uw vragen omtrent alles wat te maken heeft met de "Musa Basjoo"

Re: Musa Basjoo buiten laten overwinteren

Berichtdoor Carlo op wo 14 okt 2009, 01:33

John, mooie post hoor, en mooie foto's :D
Mijn ervaring met het op zolder overwinteren is vorig jaar zeer goed bevallen.
De musa dwarf cavendish bleef heel langzaam doorgroeien en kwam vlak voor de eindstreep, wanneer hij weer naar buiten mocht, net niet in de problemen doordat de bladeren niet geheel meer uitvouwden terwijl er al weer een ander blad kwam. Hoofdoorzaak, te weinig licht.
De basjoo's daarin tegen kregen wel wat meer direct zonlicht maar heb ik echt pas water gegeven wanneer de bladeren slap begonnen te hangen. Ook dit heeft tot goede resultaten geleid. Soms stond ik er van te kijken hoe licht de pot aanvoelde terwijl de bladeren nog steeds niet slap waren.
Aanvankelijk wilde ik dit jaar zowat alles in de garage overwinteren maar ik heb er toch voor gekozen om bijna alles naar zolder te doen. Alleen een flinke kluit met 4 basjoo's van 1,80cm en een kluit met 2 maurelli's van 1,5m en 2 glaucum's van 1m staan nu in de garage. Binnen lijkt het wel een oerwoud. :D :D
Op zolder staat nu zowat 3m² vol met bananen en zijn soorten. Dit jaar wil ik ze niet geheel stil zetten dus ga ik er een paar led-paneeltjes boven hangen. Kost bijna geen stroom en vult toch net de lichtbehoefte wat aan zodat de bladeren fatsoenlijk blijven en normaal blijven groeien. Het probleem bij te weinig licht is vaak dat de blad-stelen niet geheel mee uit de stam komen. Het duurt dan bij buitenplaatsing in de lente ook erg lang voordat de plant weer normaal groeid.
Momenteel zijn er op veel sites weer discussies over overwintering en de beste methodes, tja tis weer voorbij die mooie zomer. :D
Carlo

Re: Musa Basjoo buiten laten overwinteren

Berichtdoor John op wo 14 okt 2009, 09:10

Carlo schreef:John, mooie post hoor, en mooie foto's :D
Mijn ervaring met het op zolder overwinteren is vorig jaar zeer goed bevallen.
De musa dwarf cavendish bleef heel langzaam doorgroeien en kwam vlak voor de eindstreep, wanneer hij weer naar buiten mocht, net niet in de problemen doordat de bladeren niet geheel meer uitvouwden terwijl er al weer een ander blad kwam. Hoofdoorzaak, te weinig licht.
De basjoo's daarin tegen kregen wel wat meer direct zonlicht maar heb ik echt pas water gegeven wanneer de bladeren slap begonnen te hangen. Ook dit heeft tot goede resultaten geleid. Soms stond ik er van te kijken hoe licht de pot aanvoelde terwijl de bladeren nog steeds niet slap waren.

Op zolder staat nu zowat 3m² vol met bananen en zijn soorten. Dit jaar wil ik ze niet geheel stil zetten dus ga ik er een paar led-paneeltjes boven hangen. Kost bijna geen stroom en vult toch net de lichtbehoefte wat aan zodat de bladeren fatsoenlijk blijven en normaal blijven groeien. Het probleem bij te weinig licht is vaak dat de blad-stelen niet geheel mee uit de stam komen. Het duurt dan bij buitenplaatsing in de lente ook erg lang voordat de plant weer normaal groeid.
Momenteel zijn er op veel sites weer discussies over overwintering en de beste methodes, tja tis weer voorbij die mooie zomer. :D
Goede tips, dank je.

Op de huidige zolder is bij ons veel zonlicht dus daar zal het de Basjoo's niet aan ontbreken, maar het bewateren is mijn grootste zorg. Zoals ik op dit forum al lees is het dus helemaal niet nodig om veel water te geven tijdens binnenshuis overwinteren, dus ik ga het uitproberen om incidenteel water te geven maar met een dusdanige hoeveelheid dat de kluit net niet uitdroogt. Spannend :)
John

Vorige

Keer terug naar musa basjoo